UNIZO ontwikkelt nieuw e-commercelabel

mei 30, 2009

UNIZO wil hiermee naar eigen zeggen een katalysator zijn voor de groei van e-commerce in ons land. Om het e-commercelabel te verkrijgen moet de website voldoen aan een aantal vereisten die UNIZO aftoetst via een e-commerce audit. Websites die voldoen aan de door UNIZO gestelde voorwaarden, ontvangen een e-commercelabel. Elke ondernemer kan zich via de website inschrijven voor deze audit.

UNIZO E-commerce Audit

Bij de audit kijkt UNIZO vooral naar de ondubbelzinnige vermelding op de website van de identiteit van de handelaar, evenals een correcte aanduiding van de prijzen, leveringskosten, verzakingsrecht, productbeschrijvingen en een eventuele procedure van terugneming. Daarnaast gaat UNIZO de eigenlijke bestelprocedure na, net zoals de volledigheid van het ontvangstbewijs dat na de bestelling naar de consument moet worden verstuurd. Tenslotte waakt UNIZO over de kwaliteit van de privacyclausule voor de verwerking van de persoonlijke gegevens van consumenten. Wie slaagt, mag het e-commercelabel op zijn website plaatsen als onafhankelijk kwaliteitslabel.

FEWEB Leden

Webwinkels die ontwikkeld werden door webdesigners die het FEWEB-kwaliteitslabel dragen, krijgen het label onmiddellijk toegekend. FEWEB, de federatie van webontwikkelaars, legt aan haar leden immers zeer strikte kwaliteitsnormen op voor de ontwikkeling van websites, aldus UNIZO. Socofi Weboplossingen is lid van de FEWEB en voldoet aan alle technische eisen.

Website: onderbenut promotiemiddel

De website is een nuttig en relatief goedkoop promotiemiddel voor de kmo. Veel kmo’s beseffen de invloed die informatie van het internet kan uitoefenen op beslissingsprocessen. Toch zijn er weinigen die alle mogelijkheden van het medium gebruiken. De meeste websites leveren vaak enkel basisinformatie. Enkele aanpassingen aan de websites zouden de geloofwaardigheid sterk laten toenemen en daardoor de invloed die de boodschap heeft op de bezoekers.

Toch vindt slechts de helft van de kmo’s het belangrijk dat zijn website eenvoudig te vinden is op het internet. Maar zonder bezoekers kan de boodschap van de website geen invloed uitoefenen. Ongeveer 40% van de kmo’s met website doen inspanningen om deze te promoten. Opvallend is dat de meest voorkomende manieren die van traditionele marketing zijn. Toch staan hyperlinks op ongeveer dezelfde hoogte en zegt bijna evenveel dat ze bewust de zoekmachines rankings proberen te beïnvloeden.

© UNIZO / Lees meer over het eCommerce Label

Houtbouw HollandDeens Kleurrijk WonenKroller Boom AssurantienSolmar toursEijkelkamp Agrisearch EquipmentGiesbers Communicatiegroep