Case KLM: Sublieme inzet van Social Media platformen

aug 29, 2011

De KLM en haar Social Media aanwezigheid

KLM op Facebook

  • Info: Om te beginnen heeft de KLM keurig netjes een aantal "guidelines" opgesteld, die zowel voor de bezoeker van de pagina gelden als voor het KLM Social Media Team. Dat is lekker helder en duidelijk voor iedereen.
  • Welcome: Je komt binnen op de welkomspagina waar direct de primaire doelstelling naar voren komt. Volgens mij is dat het aantrekken van zoveel mogelijk "Fans" die doorgaans klanten van de KLM zijn of minimaal een keer met de KLM hebben gevlogen.
  • Prikbord: Waar de meeste bedrijven die gebruik maken van Social Media het prikbord zelf bestoken met allerhande content, houdt de KLM het vooral op reageren op de opmerkingen die door de "fans" geplaatst worden. Pull in plaats van Push.
  • Bright Ideas: Continue onderzoek via enquetes, opinies en je mag zelfs een idee achterlaten
  • iFly Magazine: Direct Online te bekijken met 1 klik
  • KLM Worldwide: Een handig Overzicht met de KLM aanwezigheid "around the world" - Kies een land en je komt op de lokale KLM pagina terecht. Verschillende culturen, verschillende pagina's!
  • Foto's: Een mooie collectie
  • Video: Ook hier geen lege pagina, maar eigen KLM producties

KLM op Twitter

Ook hier zie je dezelfde strategie terugkomen. De KLM zet Social Media vooral in als een platform voor continue interactie met de klant. Er wordt snel en adequaat gereageerd op de klant als persoon en individu en niet zozeer als een kanaal.

KLM op YouTube: KLM Surprise

Campagnes worden altijd ondersteund door filmpjes. De KLM gaat zelfs een stapje verder in een van haar laatste uitingen: KLM Surprise. Men laat daadwerkelijk zien hoe men te werk gaat.

  • Stap 1: Het KLM Team controleert welke klant er op de luchthaven “incheckt” via Twitter of Foursquare.
  • Stap 2: vervolgens onderzoekt het KLM Social Media Team het "Sociale Profiel" van de passagier.
  • Stap 3: Op basis van de gevonden informatie wordt een gepersonaliseerd cadeautje bedacht
  • Laatste stap: Vind de betreffende passagier en verras deze met de attentie

"If you share your flight plans via Twitter, Foursquare, or Facebook . . . then maybe we will surprise you, sometime, somewhere . . . and happiness can continue to spread!"

De campagne wordt vervolgens ook ondersteund met een speciale website http://surprise.klm.com/ waar je sommige van de "gelukjes" nog eens na kunt lezen. Het resultaat: meer dan 1.000.000 impressies alleen al op twitter.

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst

Reacties

Houtbouw HollandDeens Kleurrijk WonenKroller Boom AssurantienSolmar toursEijkelkamp Agrisearch EquipmentGiesbers Communicatiegroep