Facebook wordt volwassen

aug 23, 2011

Facebook en het MKB

Dat gaat 'm echt worden denk ik zo. En dat weten ze bij Facebook ook. Om te beginnen was er al de "Facebook Studio" voor marketeers. Zeg maar een video centrum om ideeen op te doen van met name Corporate case studies. Nu is er dan ook het "Facebook for Business" centrum. Nog niet zo populair en misschien ook wel omdat facebook als omgeving zich niet zo goed leent voor het tonen van allerhande informatie, die zoek je beter via Google ;-)

Waarom het MKB

"Retail is detail" en Facebook is natuurlijk een omgeving bij uitstek om de "consument" en de "klant" te bereiken. Ik geloof niet dat het voor alle bedrijven overigens een goede omgeving is. Zo hebben we zelf in het begin wel een facebook page gemaakt, maar al tijdens het creeren van de pagina bekroop me zo'n onbestemd gevoel dat "onze producten" of "onze diensten" nou niet echt sex-appeal hebben. Ik kan het natuurlijk fout hebben, maar een Internet bureau dat gespecialiseerd is in het ontwikkelen van web applicaties is toch wat anders dan het promoten van een toeristische bestemming of een ander "blij" product onder consumenten. Ondernemers zitten er natuurlijk ook genoeg, maar Facebook is toch ook meer voor de "fun".

Uitbreiding Facebook advertentie mogelijkheden

En dan met name het targetten op interesses. Er was al sprake van targeting op "Interests" maar dat bleef toch moeilijk.

1. Precise Interest targeting

is het targeten van "interests" and "likes" die de Facebook gebruiker delen. Je kunt bijvoorbeeld een bepaalde "artist" of "plaats" of "product" of "merk" targeten om je potentiele publiek te bereiken. Een aanbieder van Luxe Hotels kon zo targeten op merken als "Chanel, Prada, Fendi" om haar hotels onder de aandacht te brengen. Immers, deze merken mag je associeren met luxe. In een eigen voorbeeld probeerden we bijvoorbeeld likes en fanpages als "National Geographic Magazine" and "Animal Planet" om een touroperator voor Zuid-amerikaanse reizen te promoten.

Precise Interest targeting is interessant als je in een niche zit en als je weet wie je precies wilt bereiken.

2. Topic targeting

Is dan een nieuwe variant die veel lijkt op de Twitter hashtag zoals bijvoorbeeld #Montenegro. Topic targeting is een belangrijke uitbreiding. Je hoeft immers niet meer te zoeken naar een veelheid van keywords; De topic bereikt in feite alle mogelijke "Interests" met dat keyword.

3.Broad Category targeting

Helaas nog niet bij ons. Met deze vorm kun je op een nog een hoger of abstracter niveau terecht met je "interest".  Kijken we eerder naar #Montenegro, dan zou je hier kunnen denken aan Broad Category "Travel" en daarbinnen een subcategorie. Staat natuurlijk wel tegenover dat je naarmate je doelgroep globaler wordt, je weliswaar meer mensen bereikt, maar mogelijk ook je advertentie kosten per klik een stuk duurder worden en de relevantie van de "klik" een stuk lager. Zeg maar schieten met hagel in plaats van een kogel recht in de doelgroep.

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst

Reacties

Houtbouw HollandDeens Kleurrijk WonenKroller Boom AssurantienSolmar toursEijkelkamp Agrisearch EquipmentGiesbers Communicatiegroep