Twitter en Facebook: De nieuwe linkfarms?

dec 15, 2010

Valt het u ook op? Als trotse bezitter of exploitant van een website, portal of blog kun je zogenaamd niet meer zonder een twitter en facebook account, bij voorkeur een facebook pagina. De internet specialisten van vandaag - 30+ met "10 jaar+" ervaring - zullen niet nalaten je voor ouderwets te verslijten als je naast je site ook niet minstens een twitter account and een facebook pagina aanmaakt. Handig toch? Followers verzamelen, veel posten en natuurlijk links plaatsen: De nieuwe startpagina anno 2010 of is het eerder een RSS feed in een nieuwe jas waarbij je zelf kunt zien door wie je wordt gelezen?

Twitter

Zeker, ik wil het niet allemaal generaliseren, maar toch... Elke zichzelf respecterende krant, blogger, ja zelfs de presidenten Obama, Herman van Rompuy en Medvedev hebben tegenwoordig een twitter account. Bij die laatste kan je nog zeggen; goh leuk; zo zie je ook nog eens wat van de echte man achter de president. Maar de meeste bloggers, kranten en eigenaars van een bedrijf gebruiken hun twitter account toch vooral om links te plaatsen naar de eigen bedrijfswebsite, commentaren op blogs etc. Is dat de bedoeling van Social Media?

Facebook

Je kunt er bijna niet meer omheen. Groeit als kool. En wie weet wordt Hyves binnenkort nog van de troon gestoten. Maar ook hier hetzelfde verhaal. Ik ben er zelf ook schuldig aan. Vrijwel wekelijks stort ik weer een of andere link naar een artikel op mijn persoonlijke site over mijn "virtuele vrienden" heen. En toch; als je dan gewoon aan het werk bent of 's avonds een boek leest voor de open haard, vraag je je af hoe belangrijk het eigenlijk is. Overigens werkt het op facebook nog lang niet zo goed. Het aantal "vind ik leuk" valt doorgaans zwaar tegen.

LinkedIN groepen: Sterven in schoonheid

Het leek zo mooi. Handige groepen waar levendige discussies plaatsvinden. Zijn het niet gewoon verkapte "forums" in een nieuw jasje. Je moet vaak nog steeds "lid worden" en er zullen zeker een paar interessante en levendige groepen bestaan, maar gemiddeld genomen is het ook hier eigenlijk gewoon "spam". Vrijwel niemand zal nalaten om bij zijn of haar oproep nog even fijntjes te verwijzen naar die link online met de eigen diensten.

Voorbeeld van zo'n linkedin community post: Dit was leukste na een 5-tal minuten scrollen: "Sorry, ik had de oude website vermeld, dit is hun nieuwe website..."

Hoe dan wel met Social Media?

Ik kijk gewoon af en toe eens naar de kinderen. Dat is social media! De een is fanatieker dan de ander, maar hier gaat het om het in contact blijven met de vriendenkring. Uploads komen overal vandaan; laten weten wat je aan het doen bent; waar je bent; wat je gaaf vindt.

En voor het volgen van al dat interessante nieuws? Terug naar een RSS reader? Misschien nog wel het handigste. Gewoon een ouderwetse RSS feed reader.

Houtbouw HollandDeens Kleurrijk WonenKroller Boom AssurantienSolmar toursEijkelkamp Agrisearch EquipmentGiesbers Communicatiegroep