Goede SEO meta tags schrijven - een tijdverslindende kunst

feb 26, 2011

Meta tag: "Title"

In mijn opinie de aller belangrijkste van de meta names. Als je een stuk content schrijft over een bepaald onderwerp, begin je met een concurrentie analyse over dat onderwerp. Wie staan er bovenaan? Waarom? Wat hebben ze beschreven? Hoe hebben ze hun tekst geschreven.

Vervolgens schrijf je de eigen content en als laatste creeer je de titel van je pagina. In de titel staat eigenlijk een totaaloverzicht van wat ik ga lezen en daarbij gelden minimaal de volgende regels:

  • Elke pagina in je website heeft een unieke titel!
  • De titel is niet langer dan 65 karakters
  • In de titel zit het belangrijkste woord (keyword) waarover het artikel handelt en liefst ergens vooraan
  • De titel heeft een zekere "call-to-action" waardoor een zoeker aangetrokken wordt om het artikel te lezen; om op jouw titel te klikken.
  • Voor website zorg je voor een logische structuur: <Artikel titel - eventuele categorie - bedrijfsnaam/website naam>
  • Voor webshops zorg je voor logische structuur: <Productnaam - Productcategorie - Bedrijfsnaam>

Meta tag: "keywords"

Regelmatig kom je het nog tegen; uitgebreide keywords. Soms tot wel 50 stuks. Totaal irrelevant. Echt iets uit de begintijd van het Internet, toen de zoekmachines nog niet zo slim waren. In september 2009 heeft bijvoorbeeld Google aangekondigt de "keywords" meta tag niet meer te gebruiken en ook Yahoo heeft het belang drastisch teruggebracht. Moet je ze dan maar helemaal niet meer plaatsen? Nee, ga ervan uit dat een zoekmachine robot zelf je tekst analyseert en het gewicht van een aantal woorden meeneemt. Als je dan keywords gebruikt, hou het beperkt tot 3 a 5 keywords, waarbij het uitgangspunt is:

  • Elk keyword komt meerdere malen terug in de tekst
  • Elk keyword heeft hoge relevante met betrekking tot de tekst
  • Er is maximaal 1 algemener en breder keyword

Vergeet niet dat als je website een interne search engine heeft, de keywords wel degelijk van groot belang blijven! Beter is overigens gebruik te maken van "tags"

Meta tag: "description"

Een hele belangrijke tag met de volgende uitgangspunten:

  • De description tag bevat het belangrijkste keyword uit de tekst
  • De description tag wordt geschreven voor de zoeker en bezoeker, kortom schrijf als een journalist!
  • De description tag is aansprekend en bevat maximaal 12-24 woorden en 150-200 karakters
  • De description tag bevat de USP van je bedrijf
  • De description tag bevat een "call-to-action" - je biedt de bezoeker iets aan.

Een goed voorbeeld met een top 10 positie

Ik zoek naar: Microsoft .NET programmeurs
Het aantal resultaten: 234.000
Wij staan zelf nog steeds op pagina 1 / positie 1, waarvoor enige gepaste trots op zijn plaats is.

Als voorbeeld pak ik toch een concullega, omdat deze ook bij een andere zoekwoord combinatie als ".NET programmeurs" met 600.000 resultaten in de top 10 blijft terwijl wij wegzakken naar pagina 2.



De nummer 3 is AM-Impact en heeft de volgende resultaten voor de meta tags:

<title Vacature Microsoft (ASP) .NET programmeur - a&amp;m impact internetdiensten doetinchem - Doetinchem</title> - Jammer van de ampersant, want die wordt niet gevalideert

<meta name="description" content="Wij zijn op zoek naar ongekend talent zoals jij! Ga de uitdaging aan! Wij zijn op zoek naar ongekend talent zoals jij! Functieomschrijving De functie " />

<meta name = "keywords" content="bedrijf, microsoft, ontwikkelen, jaar, applicaties, hoogwaardige, service, internetdiensten" />

Als je in de tekst zoekt naar elk van de keywords, dan zie je dat hier keurig gekozen is voor woorden die een "hoger gewicht" hebben, zeg maar: vaker dan eenmaal gebruikt worden. Leuke additionele actie van het bedrijf is de "comment" tekst in de html code van de pagina. Die luidt als volgt:

    <!--
        Hallo dan!

        Als je dit bekijkt, dan heb je waarschijnlijk ook wel wat kaas
        gegeten van HTML, CSS en/of javascript. Als dat zo is, dan kan
        het wel eens zijn dat wij op zoek zijn naar jou!

        Kijk op onze website even snel bij
        www.am-impact.nl/organisatie/vacatures om de vacatures te bekijken.

        Wil je weten hoe wij werken en wat wij zoal doen? Kijk dan even
        bij www.am-impact.nl/organisatie/ons-team. Hier kun je alvast
        een kort kennismakingsrondje maken langs misschien wel je nieuwe
        collega's.

        Reageren? Of heb je nog vragen? Mail ons dan even via
        technisch.personeel@am-impact.nl
    -->

Conclusie title, keywords, meta tag gebruik

Zoekmachine robots gebruiken alogaritmes. Zoekmachine robots zijn eigenlijk 100% pure wiskundigen. Denk dus vanuit dit perspectief. Een 100% wiskundige benadering betekent automatisch dat men niet kijkt naar zaken als esthetiek, volzinnen, maar dat er gewoon objectief naar inhoud en tags gekeken wordt.

Nog belangrijker dan de meta tags, is echter de content zelf. En wat dat betekent, leggen we graag uit in het artikel: "Contentoptimalisatie: het belangrijkste SEO middel anno 2011"

Vergeet tenslotte niet dat een website natuurlijk aan een aantal minimale technische vereisten moet voldoen, zoals de W3C validatie, nette /url.html in de adresbalk, gebruik van koppen in <H1>, <H2> en <H3>, titels voor links en titels en descriptions voor plaatjes.

Vond je dit interessant en heb je ook behoefte aan een degelijke analyse? Bel of schrijf ons voor een adviesgesprek.

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst

Reacties

Houtbouw HollandDeens Kleurrijk WonenKroller Boom AssurantienSolmar toursEijkelkamp Agrisearch EquipmentGiesbers Communicatiegroep