Technische eisen zoekmachinevriendelijk bouwen

jun 26, 2008

De belangrijkste technische basisregels zitten standaard verwerkt in elke oplevering van een website, webshop of webapplicatie door Socofi en met Socofi CMS.

De tien geboden:

1. Geen introductie / splash pagina

Er is nooit een goede reden geweest om gebruikers te verplichten eerst "skip intro" of "naar de website" te laten klikken. Ook het gebruik van doelgroep ingangen is een slecht idee. Onnodig moeilijk voor een gebruiker om zelf te bepalen in welke "doelgroep" hij/zij zit. Bovendien moet je website een probleem oplossen voor de gebruiker. Tenslotte stop je de content onnodig "dieper" weg.

2. Geen (i)frames

Absoluut verboden, maar ja, je vindt ze nog wel terug, maar gebruik ze nooit voor weergave van je eigen content!

3. Alle content via gewone links te bereiken

Het grootste en meest voorkomende technische probleem is wanneer webpagina’s alleen via een zoekmachine te benaderen zijn.

4. Liefst geen content in Word en PDF

Maar wel gewoon een html pagina presenteren met een beknopt overzicht en vervolgens een Word document of PDF voor meer diepgaande informatie

5. Liefst geen navigatie in plaatjes, Flash of Javascript

Het is natuurlijk wel mooier, maar je hebt er eigenlijk niets aan. Alt-teksten geven wel wat informatie, maar de zoekmachine leest het liefst gewoon tekst!

6. Mooie URL’s (webadressen)

U kent ze wel:

  • www.domein.nl/index.php?id=32&temp=435at&sla=22
  • www.domein.nl/pagina.php?sessid=28436rt2g3ybfhih974823489217td

Typische code van veel Open Source CMS oplossingen, maar ook de meeste Microsoft .ASP/.NET systemen werken nog op deze manier. Snapt u wat hier voor pagina bedoeld wordt of wat mogelijk de titel of inhoud zou kunnen zijn? Nee? De zoekmachine robot dus ook niet.

Hoe wel?

7. Nette broncode (HTML & CSS)

Zoekmachines gebruiken wereldwijd erkende webstandaarden (W3C) om de broncode van webpagina’s te lezen. Als de website niet aan die standaarden voldoet, wordt het extra moeilijk voor de zoekmachine. In de praktijk betekent dat, dat je zonder programmeerkennis de broncode moet kunnen lezen, en toch begrijpen waar de website over gaat.

8. Gebruik Titels (<title) en Headings (<H1>, <H2>, <H3>)

De koppen op een pagina geef je aan door “headings” te gebruiken. Als het goed is heeft een pagina één H1 kop: dat is de belangrijkste, dus die komt vaak overeen met de pagina titel. De subkoppen op de pagina worden dan tussen H2 tags geplaatst, en nog kleinere koppen in H3 tags. De basisregels in dit artikel staan dan ook allemaal tussen H2 tags.

9. Liefst geen tekst in plaatjes of Flash

Teksten op de website moeten altijd “gewoon” in de HTML te vinden zijn. En ook hier is de ALT tekst als alternatief niet genoeg. De zoekmachine kent daaraan namelijk minder waarde toe dan aan gewone tekst.

10. Elke pagina op 1 URL te bereiken

Heeft alles te maken met Duplicate content, waarover je meer kunt lezen op de site "netters.nl". Je vindt het vooral bij sites die RSS-feeds, directories of zoekresultaten herpubliceren en waarvan de pagina dus geen enkele toegevoegde waarde heeft ten opzichte van het orgineel.

11. De browser titel van de pagina!

Nou vooruit dan, de 11 geboden. De browser titel van de pagina moet netjes overeenkomen met titel en URL.

Een overzicht van alle webrichtlijnen is tegenwoordig ook te vinden bij de overheid.

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst

Reacties

Houtbouw HollandDeens Kleurrijk WonenKroller Boom AssurantienSolmar toursEijkelkamp Agrisearch EquipmentGiesbers Communicatiegroep