E-business braakliggend terrein voor drie kwart Vlaamse kmo's

apr 23, 2009

En meer dan drie kwart van alle Vlaamse kmo's verricht al online aankopen. De helft van de Vlaamse kmo's wil dan ook de eerste twee jaar starten met online verkoop. Een positieve trend maar toch halen Vlaamse kmo's hiermee niet het Europees gemiddelde. Dat blijkt uit een enquête bij 707 Vlaamse kmo's.

Onderzoek gebruik van e-Commerce & Online marketing methoden

Toon Ketels verwerkte de resultaten in zijn masterproef Handelswetenschappen. Hij onderzocht het gebruik van e-commerce en online marketingmethoden door Vlaamse kmo's. Ketels werkte daartoe samen met  UNIZO, de Unie van Zelfstandige Ondernemers. Volgens Toon Ketels biedt online aanwezigheid kmo’s heel wat voordelen: “Naast kmo's kopen ook heel wat particulieren online. 60% van de Belgische gezinnen heeft internet, veelal breedband, dat aandeel blijft trouwens stijgen. Ondernemingen zonder online aanwezigheid missen dus heel wat mogelijkheden. Nochtans heeft 96%van de Vlaamse kmo's internet. De onderbouw is dus zeker aanwezig.”

KMO'er doet weinig met zijn website

Nog uit de enquête heeft 70% van de Vlaamse kmo's een eigen site. Maar daar staan in negen op de tien gevallen enkel het assortiment, algemene informatie over het bedrijf en de contactgegevens van de firma op. Slechts 33% voegt regelmatig actuele info toe. “Nochtans zijn ook hier de mogelijkheden groot,” stelt Ketels, “87% van de Vlaamse kmo's zoekt immers info op het internet bij een aankoop.” Eén van de grootste knelpunten bij online verkoop is de garantie dat het om een koosjere transactie gaat. Daartoe ontwikkelde UNIZO eind 2007 het e-commercelabel. Bedrijven die online verkopen, kunnen bij UNIZO een audit aanvragen. Beantwoordt de site aan de strenge vereisten, dan mag de site het UNIZO E-commercelabel voeren. Ondertussen doorliepen al 50 bedrijven succesvol de audit.

25% van de Belgische KMO's verkoopt online

22% doet dat via de eigen site, 13% via sites van derden, vooral veilingsites. De helft ervan haalt hieruit minder dan 10% van zijn omzet. Van alle kmo's die nog niet online handel drijven, verwacht bijna de helft hiermee de eerste twee jaar te starten. 60% van alle Vlaamse kmo’s vindt e-commerce een extra service naar de klant.

Voordelen e-Commerce

E-commerce biedt heel wat voordelen: een groter geografisch bereik, een goedkope manier van prospectie van nieuwe markten, een online winkel is de klok rond open, minder investeringen in opslag en presentatie van de producten. Nadelen zijn dan weer dat de kandidaat-koper het product niet echt kan zien of voelen en er geen persoonlijk contact is.

Online verkoop

Slechts 4% van de Vlaamse ondernemers biedt zijn klanten echter een waterdichte online verkoop via de eigen website met de mogelijkheid om online te betalen, zo wijst het onderzoek uit. “Daar is een dubbele verklaring voor”, stelt UNIZO-adviseur Antoon Schockaert. “Enerzijds beschikt België over een erg ruim winkelaanbod beschikt waardoor je je dus nooit ver hoeft te verplaatsen om een aankoop te doen. Anderzijds zijn de websites van onze bedrijven nog niet gebruiksvriendelijk genoeg.”

© UNIZO

Houtbouw HollandDeens Kleurrijk WonenKroller Boom AssurantienSolmar toursEijkelkamp Agrisearch EquipmentGiesbers Communicatiegroep