eCommerce in Nederland: Cijfers en feiten

sep 10, 2009

Eind september maakt de organisatie Thuiswinkel.org de nieuwe cijfers bekend met betrekking tot de ontwikkeling van online verkopen in Nederland. Onlangs werden de eerste voorlopige cijfers vrijgegeven.

Voorlopige feiten en cijfers

  1. De online thuiswinkel markt is in 2008 gegroeid naar een omzet van 4,85 mld., een groei van 24% ten opzicht van 2007. In 2009 wordt een verdere groei van circa 20% verwacht tot ongeveer 6 mld. euro.
  2. Het gemiddeld aantal online bestellingen is gestegen naar circa 5,3 per persoon (17% meer dan in 2007)
  3. Gemiddeld besteed bedrag ligt in 2008 rond de 618,00 euro (16% meer dan in 2007)
  4. Ruim 62% van de Nederlanders ouder dan 16 jaar heeft wel eens iets online besteld.
  5. Nieuwe online kopers zijn vooral vrouwen, die net zo vaak online kopen als mannen
  6. Als grootste vordeel van online shopping geven kopers aan:
    • - thuis bestellen
    • - snelheid van bestellen via internet
    • - de lagere prijs
  7. De groei zit vooral in de verkoop van online producten (32%) en iets minder in online diensten (16%)

Detailhandel en ervaringen

Uit onderzoek van adviesbureau Ernst & Young blijkt dat er in 40% van de bestellingen wel eens iets fout gaat. De meeste fouten betreffen verkeerde leveringen.

De detailhandel daarentegen klaagt steen en been met een omzetdaling van alweer 8%

Meer informatie

 

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst

Reacties

Houtbouw HollandDeens Kleurrijk WonenKroller Boom AssurantienSolmar toursEijkelkamp Agrisearch EquipmentGiesbers Communicatiegroep