Houtbouw Holland: SEO Optimalisatie

mrt 25, 2014

Een merk en een website die nergens vindbaar waren. Nu - drie maanden later - is er sprake van een gestage opmars naar boven. Het geheim van goede SEO zit maar gedeeltelijk in de techniek en hangt vooral af van content marketing en structuur/opzet van een website.

Het begin

Soms kan ik me er nog aan ergeren. Kom je bij een potentiele klant en ligt er een ontwerp op tafel waar de klant al heel erg trots op is. En dan begin je te praten:

  • Welke doelstellingen wilt u met de nieuwe website bereiken?
  • Hoe denkt u over de inzet van mobiele apparaten en tablets?
  • Wat zijn uw belangrijkste producten of diensten?
  • Met welke producten en diensten wilt u scoren?
  • Wie zijn uw belangrijkste concurrenten online?
  • Hoeveel leads verwacht u of wenst u te genereren?
  • Wat is de verwachte conversie per lead?
  • Hoeveel is de gemiddelde waarde van een conversie?

Meestal verdwijnt het trotse ontwerp dan van tafel en begint het echte gesprek.

Producten, diensten en concurrentie

Het kan natuurlijk ook dat SEO geen rol speelt. Denk dan aan marketing en campagnesites. Goede landingspagina's en conversie mogelijkheden voeren dan de boventoon. Ontwerptechnisch zijn er ook veel meer mogelijkheden, als je niet over de SEO hoeft na te denken.

Echter, als je een website wilt waarmee je resultaten wenst te behalen, dan is SEO en content marketing natuurlijk essentieel. Content marketing en optimale SEO begint wat mij betreft bij de structuur en opzet van een website.

Vervolgens ga je pas beginnen met een mogelijke lay-out, meestal met papier en pen.

Tenslotte natuurlijk pas een design, ook wel de make-up.

Tools gebruiken

Ik blijf een groot voorstander van Google producten als AdWords, Analytics, Webmastertools en de mogelijkheden om conversies te 'tracken'. Waar kwam de bezoeker vandaan? Welke pagina heeft tot een conversie geleid? Via welk kanaal is de conversie behaalt? Als je al deze zaken goed bijhoudt, kun je ook makkelijker bijsturen na verloop van tijd.

Landingspagina's

In het voorbeeld tonen we hieronder wat resultaten op basis van zoekwoorden, waarvan we bepaald hebben dat deze de belangrijkste zijn voor de website van Houtbouw Holland. Onze volgende stap behelst het lanceren en optimaliseren van 'customizable' landingspagina's in verschillende smaken zodat A/B tests mogelijk zijn.

Enkele voorbeelden

Voorbeelden van zoekwoorden (met varianten) die hier belangrijk zijn, ook in Google Afbeeldingen:

  • Klassieke schuur
  • Design schuur
  • Nostalgische schuur
  • Houten Kapschuur, Kapschuur bouwen
  • Stolpschuur

Houtbouw HollandDeens Kleurrijk WonenKroller Boom AssurantienSolmar toursEijkelkamp Agrisearch EquipmentGiesbers Communicatiegroep